Den årlige konkurransen hedrer bygg- og designekvalitet fra det siste året rundt om i verden og er organisert av ENR, et prestisjetunge amerikansk byggemagasin, og dømt av et uavhengig panel av fagfolk i industrien.

Representanter fra Kellers Follo Line-team hentet ut prisen under en seremoni i New York City 2. oktober.

ENR Global Best Projects-konkurransen

Kellers arbeid med det prestisjetunge Follo Line-prosjektet i Norge har vunnet en pris for meritter i kategorien Rail i Engineering News-Record Global Best Projects-konkurransen.

Den årlige konkurransen hedrer bygg- og designekvalitet fra det siste året rundt om i verden og er organisert av ENR, et prestisjetunge amerikansk byggemagasin, og dømt av et uavhengig panel av fagfolk i industrien.

Representanter fra Kellers Follo Line-team hentet ut prisen under en seremoni i New York City 2. oktober.

Follo Line er for tiden det største infrastrukturprosjektet i Norge. Den kobler hovedstaden Oslo med forstadsbyen Ski og inkluderer en 20 km lang tvillingtunnel; Nordens lengste jernbanetunnel.

Et sammensatt prosjekt som demonstrerte Keller samarbeid og ekspertise på sitt beste, Follo Line så tre forskjellige forretningsenheter (og nesten 70 ansatte) samarbeide for å implementere en rekke marktekniske teknikker, inkludert jordstabilisering ved jet fuging og dyp jordblanding, bakkeankre, mikropiler og injeksjon fungerer.

"Vi utviklet en ny måte å installere forspente strengankere på," sa Dominik Gächter, avdelingsleder, Norge.

”I stedet for å bore ned til 100 m ned i berggrunnen, ble de installert i 15 meter lange jetgjernede søyler. Så vidt jeg vet har dette aldri blitt gjort i Norge. De har prestert bra, og det har vært en stor reduksjon i borekostnadene. "

Kellers arbeid begynte i mai 2016 og i juli 2019 ble den siste sprøytestrøytesøylen ferdigstilt på stedet (bildet over).

Dominik sa: "Kellers arbeid med Follo Line-prosjektet ble fullført etter en intens tre-ukers periode sommeren 2019, hvor Keller utførte mer enn 10.000 meter med jet-fuging i både dag- og nattskiftproduksjon.

"Jeg vil takke hele teamet på stedet for deres engasjement for å gjøre dette prosjektet til en suksess for Keller. Jeg vil også takke prosjektgruppen fra Bane NOR for det utmerkede samarbeidet og tilliten til Keller de siste tre årene. . Forhåpentligvis kan vi støtte Bane NOR på andre prosjekter i Norge med våre forskjellige geotekniske løsninger i fremtiden. "

"Bane NOR, det norske statseide selskapet som er ansvarlig for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen, er glade for å gratulere Keller med denne utmerkelsen," sa Anne Marie Dyrøy, prosjektleder for anleggsområdet nær Oslo sentralstasjon.

Published on