• Keller installerte rundt 7800 stk av Ø800mm og 2800 stk av Ø600 kalksementpeler for å stabilisere grunnen i en byggegrop i forbindelse med den nye E18. Det ble også stabilisert mellom spunt for utgraving til ny VA-trase.
• Keller utførte rundt 260m av Ø2m og 265m av Ø1,5m med jetpeling for tetting mellom spunt og berg
![E103 Ramstadsletta](/sites/keller-geoteknikk/files/styles/project_main_image/public/2023-01/20220815_120032.jpg?h=4809facf&itok=lAcIAXmH)
Prosjektet
Skanska Norge AS har på oppdrag fra Statens Vegvesen blitt innstilt til å utføre tunnel- og grunnentreprisen fra Strand til Ramstadsletta. Denne aktuelle delen av prosjektet er lokalisert på Ramstadsletta. Det er her planlagt et motorvei og en nedgang til en 1,2km lang tunnel. I forbindelse med prosjektet var det behov for å stabilisere den sensitive leiren i byggegropen med kalksementpeler. Grunnet utgraving ned til berg og videre ned i berg var det også nødvendig å tette overgang mellom spunt og berg mot vanninntrengning. Dette ble gjort med jetpeler med varierende dimensjoner.
Utfordringen
Utfordringen i dette prosjektet var hovedsakelig å sikre god tetting mellom spunt og berg og sørge for at alle glipper ble fanget opp.
Løsningen
Løsningen på prosjektet ble å stabilisere hele grunnen i byggegropen med kalksementpeler med innblandingsmengde 45 kg/m3. Kalksementpelene ble i hovedsak satt i blokk, med kombinasjon av ribbemønster samt enkeltpeler og ble satt tett inntil spunt. Alle pelene gikk ned til berg. Det ble benyttet peler i diameter 2m og1,5m på hver side av spunt. Diametere på 2,0 m og 1,5 m ble benyttet i hver buk og rygg på spunten. Pelene ble etablert etter spuntprotokoller for å sikre at alle glipper ville tettes. Det ble videre benyttet skrått nedadrettede dyser for å sikre en god kontakt mot berg.