Fundamentet inneholder 24 borede peler med en maksimal lengde på 22 m. Pelene har en diameter på 1.5 m, boret 0.5 m i berggrunnen. Midlertidige seksjonsvise foringsrør, ingen DTH hammer (Down-The-Hole). Cross Sonic Logging og kjerneboring for å dokumentere kvaliteten på pelene.
  Kvellandsbru E39 - Lyngdal
      
                
              
  Prosjektet
Kvellandsbru prosjektet er en del av utvidelsen av E39 motorveien mellom Kristiansand og Stavanger. Bruen skal binde sammen to tunneler i Lyngdal-dalen. Fundamentene av borede peler skal bære lastene til den fremtidige broen.
Utfordringen
- Vanskelige grunnforhold, inkludert store blokker med diameter mer enn en meter, høy stivhet i jord og høyt grunnvannsnivå.
 - Prefabrikasjon og transport av lange armeringsbur på byggeplassen.
 - Kompleks anleggslogistikk og begrenset arbeidsplass ved siden av Lygna-elven.
 
Løsningen
- Bruk av berg-skovle og kjernebor for å borre gjennom blokker, borebøtte for sand og grus og rør-oscillator for å overkomme høy sidefriksjon.
 - På grunn av jordens høye slipeevne måtte boreutstyret tilpasses forholdene. Nyutviklede spesielle hardmetall-tenner og runde rær-meisler var en del av denne tilpasningen.
 - Kontroll av lastekapasiteten til eksisterende adkomstbro.
 
Fakta om prosjektet
Eier(e)
Nye Veier
              Kellers forretningsenhet(er)
Keller Geoteknikk
          Keller Grundbau
              Hovedentreprenør(er)
Implenia Norge AS